En guide til deg som vurderer tilbud fra ulike tilbydere

Av:Morten Øhrn     Dato:22 May, 2025 13:24

En guide til deg som vurderer tilbud fra ulike tilbydere

1.    Kjenn din motpart


Sjekk organisasjonsnummeret til tilbyder. Dette kan gjøres:


-    i Brønnøysundregisterne (www.brreg.no)

-    på www.proff.no 


Ved aksept av et tilbud foreligger det en gjensidig forpliktelse mellom avtalepartene.

Dersom tilbyder ikke er en registrert virksomhet (ikke har et organisasjonsnummer) bør du ta det med i betraktningen videre; hvem er din motpart?

To (eller flere) tilbydere med samme organisasjonsnummer vil si at de kommer fra én og samme virksomhet.

På proff.no kan du også se hva virksomheten omsetter for, varekostnader og overskudd/underskudd fra år til år osv. 

 

2.    Undersøk hvem eier av websiden er


Alle .no domener kan du enkelt slå opp på:

-    www.norid.no


En og samme tilbyder kan stå bak flere domener. Merk at disse [websidene] kan fremstå som konkurrerende virksomheter, men selger produkter for samme virksomhet.

For informasjon om eier av et domene, skriv inn domenet og trykk søk. Deretter klikker du på «Informasjon about the subscriber». Her vil du få opp eier av domenet, og når domenet ble registrert.

Videre kan du trykket på organisasjonsnummeret til eier og få en oversikt over hvilke andre domener samme eier også står bak. 

Det er mulig å sjekke domener ytterligere, men informasjon som du så langt har kommet over gir deg et godt informasjonsgrunnlag videre.

 

Dersom du har mottatt flere tilbud fra samme tilbyder, men fra ulike domener, da vet du nå hvorfor prisene er svært like.

 

Vi skal ikke mene noe om virksomheter som også står bak domener der helt andre ting enn solskjermingsprodukter selges, men vi på Solskjerming AS bruker i hvert fall 99% av vår tid og energi på å bistå våre kunder med bestillinger og i problemstillinger som relaterer til solskjerming.

 

3.    Sjekk annonsørene i søkemotorene

 

Dette gjør du enkelt ved å klikke på ‘hamburgermenyen’ til annonsen. Under, fra Google.

Her ser du også hvilke andre annonser samme annonsør står bak. Noen har 10 annonser, andre har 1000.

 

 

 

Domenet du tas til er https://adstransparency.google.com/?region=NO 

Vær forberedt på noen overraskelser her.

 

4.    Unngå å bli svindlet


Markedsføring i solskjermingsbransjen kjenner få grenser og sidestykker, og kan virke unntatt fra markedsføringsloven – noe den ikke er. Merk at

-    Det er alltid på kampanje ‘utvalgte produkter’, ‘lagersalg’ osv.
-    Rabatten er stort sett 40-50%

Markedsføringsloven her til lands slår fast at en handelspraksis er alltid urimelig dersom den er villedende, og at urimelig handelspraksis er forbudt. 

Ikke-reelle førpriser

Ifm. bruk av førpris stilles det krav til at en vesentlig del av omsetningen i markedet faktisk foregår til veiledende pris.

Dersom du kjøper en terrassemarkise til halv pris, si 25.000,-. Tenker du at flertallet av andre som har kjøpt tilsvarende terrassemarkise har betalt det dobbelte, altså 50.000,-?

Hvordan kan du sjekke om førprisen er reell? Det klarer du ikke, så her kommer tilbyder og selgere unna med hva som helst. De kan vise deg prislisten og si «se, dette er veiledende pris – du får denne prisen», og når du ber om dokumentasjon på at andre har gitt fullpris for samme eller tilsvarende produkt får du «nei, det kan vi ikke pga. personvernet». Så igjen, her kommer selger unna med hva som helst.


Ikke-reelle rabatter

Idet få (dvs. hvis noen) har kjøpt produktene til førprisene, er ikke rabatten (som markedsføres) reell, som igjen vil si at besparelsen ikke er reell, og at markedsføringen er villedende.

Merk også at publikum gis mulighet til å kontakte tilbyder i kampanjeperioden, også kan selve befaringen og monteringen finne sted utenfor kampanjeperioden. Kunde vil likevel motta "rabatten".

Med det gis i praksis hele året, og alle tror likevel de har handlet på kampanje, og spart masse penger.

Når det gjelder medlemsfordeler og rabatter - bare tenk selv. Ref. ovennevnte.

 

5.    Undersøk eventuelle påstander


Dersom noen hevder å være størst, best eller billigst; be de dokumentere påstanden slik at du selv har sett og forstått hva motpart legger i dette.

Dersom motpart kommer med påstander om andre konkurrenter, be de dokumentere dette. Deretter sjekker du disse påstandene med nevnte konkurrenter.


Til de som har blitt fortalt at våre produkter produseres i Kina, så stemmer ikke dette. Våre produkter er handlet fra produsenter i Norge (Vema Produkter) og Europa (Selt). Vi har også tidligere (unntaksvis) handlet produkter fra Anwis, Roma, Renson og Harol. Legg på at vi har demontert en hel del produkter fra norske konkurrenter, så i sum har vi med årene opparbeidet oss en viss mengde erfaring på tvers av produkter og produsenter - og spesielt på zip screens.

 

6.    Sjekk garantier og salgs/leveringsbetingelser


Igjen, hvem er din avtalemotpart? Hvem skal du eventuelt reklamere til? 

Hvilke garantier gis? Hvor lenge gjelder garantiene? Under hvilke betingelser gjelder garantiene?

Har sier andre som har reklamert? (se neste punkt)

 

7.    Sjekk tilbakemeldinger på ulike plattformer

 

-    Les hva andre sier om kjøps- og reklamasjonsprosessen med din motpart før du signerer eller betaler for noe som helst. 

-    Vi anbefaler at du ignorerer tilbakemeldinger som er håndplukket og ‘hard-coded’ på webside til virksomheten. Du ønsker å se (alle) tilbakemeldingene, ufiltrert.

-    Sjekk at tilbakemeldingen er speilet fra kilden umodifisert ved å klikke på selve tilbakemeldingen. Du skal ta tas til f.eks. Google, Facebook, Trustpilot etc. der den originale tilbakemeldingen ligger.

 

Morten Øhrn - Solskjerming AS
Skrevet av

Morten Øhrn

Morten er daglig leder i Solskjerming AS. Han har omfattende kunnskap om solskjerming og solskjermingsprodukter. Morten har også montert solskjerming i mange år og «hands on» erfaring gjør at han kan veilede i de aller fleste spørsmål og monteringssituasjoner.